Když upozorňuji na nevýhodnost slevových akcí, ukazuji například, že při 20% marži se po 10% slevě musí prodat dvojnásobné množství jen k dosažení stejného zisku.
Někdy je ale reakcí neporozumění:
„Nechápu jak jste dospěli k těm výpočtům, že při slevě 10 procent musím vydělat následně o 50 procent více. Pokud mám zboží, které stojí 1 Kč a prodám 100 kusů, tak vydělám 1*100 = 100 Kč. Pokud ho slevím o 10 procent, tj dostanu za 1 kus jen 0,9 Kč, pak za 100 kusů dostanu 90 Kč. Tedy abych byl „na svým“ musím prodat (100 – 90) /0,9 = 11 kusů navíc, tedy celkem 111 kusů zboží. Kde máte těch 50 procent?“
Výpočet toho, o kolik se musí po slevě prodat více, nezáleží ale na prodejní ceně… rozhodující je velikosti marže.
Nakupujete-li za 80 Kč a prodáváte za 100 Kč, na každém kusu vyděláváte 20 Kč a vaše marže je 20 %. Prodáte-li např. 1000 ks měsíčně, vyděláte 1000 ks x 20 Kč = 20 000 Kč
Pokud ale zákazníkům nabídnete 10% slevu, na místo původních 100 Kč/ks budou nyní platit jen 90 Kč/ks.
Váš zisk z prodeje každého kusu ale klesl na 10 Kč/ks. A chcete-li tedy vydělat stejných 20 000 Kč, jako před slevou, musíte nyní prodat 20 000 Kč / 10 Kč = 2 000 ks, tedy dvojnásobek toho, co jste prodávali před slevou.
Objem, o který je nutné po slevě navýšit prodej, se samozřejmě mění u každého produktu podle výše marže a výše slevy.
To nejdůležitější pravidlo ale zní, že před každou slevovou akcí bychom si měli spočítat, o kolik se nám musí zvýšit počty prodaných kusů, abychom se vůbec dostali na stejný celkový zisk.
Jak v následujících 7 dnech prověříte, zda vám slevové akce přivádějí dostatečně zajímavé zvýšení prodeje (a zisku)?
Úspěšný týden přeje…
Pavel Řehulka
www.JakZvysitProdej.cz
P.S. Jak to udělat s menší námahou? Slevy přitom nemusíte často vůbec poskytovat. Při boji s levnější konkurencí můžete použít i několik osvědčených postupů, které vám získají zákazníky, i když budete dražší než ostatní. Podrobnosti najdetekliknutím sem.